Tipărituri vechi

românești sau despre români

Un rob țigan ca plată pentru pomelnic (document moldovenesc din 1562)

Rob tigan 1562

„† În numele Domnului Dumnezeului și Mântuitorului nostru Iisus Hristos și al Preacuratei Lui Maici. Iată eu, mult păcătosul monah Teofilact, fost Băloș logofăt, am binevoit cu a mea bunăvoință și din tot sufletul meu și am dat sfintei mânăstiri Moldovița, pentru marele pomelnic, țiganul meu cumpărat anume Mihul, pe care l-am cumpărat pentru banii mei drepți, pentru 1000 aspri gata, de la vărul meu, de la Petrea fost pârcălab; iar Petrea pârcălab a adus acel țigan din Țara Ardealului cu ceata lui, când a mers Petru voevod la unguri cu oștile. Și atunci în domnia lui Petru voevod și în timpul egumenului ieromonah Avramie, l-am dat sfintei mânăstiri, de bună voia mea ca să-i fie rob. Iar altul să nu-l supere și nici să nu-l ia de la sfânta mânăstire, pentru că îmi este cumpărătură dreaptă.

Iar pentru mai mare mărturie, să se știe bine că m-am întocmit cu egumenul Avramie și cu alți frați și am pus și pecetea mea pe acest zapis de întărire al sfântului loc mai sus scris și întru pomenirea mea neclintită.

Iar cine va strica această întocmire, să-i fie potrivnică Preacurata Născătoare de Dumnezeu, în zilele Judecății, Amin.

În anul 7070, luna Martie 10.”

Sursa: Documente privind Istoria României. Veacul XVI. A. Moldova. Vol. II (1551-1570), București, 1951

Single Post Navigation

6 thoughts on “Un rob țigan ca plată pentru pomelnic (document moldovenesc din 1562)

  1. iar acum s-au trezit niste fraieri sa le dea drepturi…

  2. NU AR FI GRAV DACA AR AVEA DREPTURI…. GRAV ESTE CA ISI BAT EI JOC DE TARA IMPINSI DE LA SPATE… CIINE II AJUTA SA SI CONSTRUIASCA „””PALATELE DE TOATA MINUNEA””” ce si le construiesc de 24 de ani???

    cine le da bani ca sa se uneasca daca nu NEMTII???
    MAI OAMENI BUNI HAI SA PRIVIM REALITATEA IN FATA…. SI SA IUBIM ADEVARUL… NU CEL CE ESTE VORBIT SI ARUNCAT CI CEL REAL… LUMINA…

  3. Pingback: Viata de zi cu zi in sclavie | Povești Nespuse

  4. Pingback: reblog: “Ce însemna să trăieşti în robie în România” – anarhism

  5. Pingback: “Ce însemna să trăieşti în robie în România” | Lupul Dacic

  6. crestinul autentic on said:

    Cel mai bun exemplu de ratacire a BOR …Asta a fost si este BOR – indoctrinare religioasa , fara nicio legatura cu crestinismul. Cum sa aibe BOR scalvi cand nicio biserica pagana nu ar fi indraznit sa comercializeze oameni ? Astia cunosc Biblia?Au auzit de iubire si dreptate? Ar trebuii ca BOR SA-SI CEARA SCUZE si sa plateasca daune morale substantiale etniei Romilor. Pe de alta parte, poporul trebuie sa inteleaga din nou si din nou ca BOR inseamna BANI , OASE, SI RATACIRE! Cum poate cineva sa faca parte din aceasta formula???

Lasă un comentariu