Tipărituri vechi

românești sau despre români

Matei Basarab poruncește unor rumâni să-și dea toate obligațiile mânăstirii Radu Vodă (1632)

Matei Basarab, manastirea Radu voda, 1632„† Milostieiu bojieiu, Io Matei Băsărabă voevoda i gospodină. Pișet gospodstvo mi voao tuturor rumânilor mănăstirii Sveta Troiță de la Parapani.

Cătră aceasta vă dau în știre domniia mea că aicea la domniia mea au spus călugării de la mănăstire cum au venit acia la voi, ca să vă dați datul și gălețile și grâul ce sânteți datori, și de stupi, de râmători să vă dați banii, iar voi ați sărit asupra lor și ați zis că ați ucis pre alții mai mari, dar pre călugări. Și ziceți că sânteți călărași, dărăbanți și nu veți da nemica. Iar domnii meale nu-mi trebuescu rumânii mănăstirii călărași sau dărăbanți, ce v-am dat iar rumâni, că de-ați stătut înpotriva vrăjmașilor, pentru casele voastre ați stătut, să nu vă robească tătarâi feciorii.

Deci în vreame ci veti vedea aceasta carte a domnii meale, iar voi să dati tot ce iaste venitul mănăstirii, că v-am scos domnia mea și den vistierii de la catastih, să fiți rumâni, iar carele va sări preste această carte a domnii meale, acela om mare certare va avea și bucatele i se vor luoa domnești și voi trimite domnia mea de o vor aduce legați aicea […]”

Sursa transcrierii: Documenta Romaniae Historica, Seria B. Țara Românească, vol. XXIII (1630-1632), București, 1969 (pe www.dacoromanica.ro).
Sursă imagine: Biblioteca Academiei Române, via europeana.eu.

Single Post Navigation

Lasă un răspuns

