Tipărituri vechi

românești sau despre români

Manuscrise de la Mânăstirea Putna

Tetraevanghelul lui Paladie, 1489. Frontspiciul Evangheliei lui Matei

Denumirea Tetraevanghelelor este de origine greacă și înseamnă patru evanghelii. Termenul desemnează acele cărți care conțin scrierile evangheliștilor dispuse în ordinea succesiunii lor din Noul Testament (de la Matei, de la Marcu, de la Luca și de la Ioan).

Tetraevanghelul anonim de la Petru Albotă, 1569. Evanghelistul Marcu

Tetraevanghelul anonim de la Petru Albotă, 1569. Pagină cu frontspiciu la Evanghelia lui Ioan

Tetraevanghelul de la Solca, 1623. Evanghelistul Matei

Tetraevanghelul de la Solca, 1623. Pagină cu frontspiciul Evangheliei lui Matei

Minei pe luna noiembrie scris de monahul Casian, 1467. Prima pagină a cărții

Denumirea mineiului derivă din grecescul mineon, ajuns la noi prin filieră slavonă (mineia) sau sârbă (minei) și înseamnă lună. Noțiunea desemnează acea categorie de cărți religioase specifice cultului creștin ortodox în care se indică, pentru fiecare zi în parte, sfinții ce urmează a fi prăznuiți și slujbele religioase corespunzătoare acestora.

Triodul anonim scris pe două coloane, sec. XV-XVI. Prima pagină a cărții

Triodul conține slujbele bisericești ale tuturor zilelor din perioada premergătoare sărbătoririi Paștelui, adică de la Duminica vameșului și fariseului până în Sâmbăta din Săptămâna Patimilor, sau Sâmbăta lui Lazăr. Triodion în grecește înseamnă trei cântece.

Sbornic scris de monahul Chiriac, 1470

Cuvând de origine slavonă, sbornic înseamnă culegere și desemnează acele culegeri de texte religioase care emană de la mai mulți autori, din epoci diferite și cu un conținut foarte variat.

Sbornic scris de ieromonahul Iacov, 1474

Leastavița sfântului Ioan Scărarul scrisă de monahul Vasile, 1472. Scara virtuților

Leastavița sau Scara poartă un titlu simbolic având înțelesul de scară a virtuților sau de trepte ale desăvârșirii morale, în sens ascetic-religios, fiind menită să îndrume credincioșii pe calea mântuirii sufletelor, prin renunțarea treptată la tot ce este lumesc și trecător, pentru a dobândi fericirea veșnică a împărăției cerești. Ea conține treizeci de trepte, adică treizeci de capitole despre virtuți și păcate.

Talcuirea Evangheliilor lui Matei si Marcu, sec. XVII

Sursa: Claudiu Paradais, Comori ale spiritualității românești la Putna, Iași, 1988

Single Post Navigation

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: