Tipărituri vechi

românești sau despre români

Întinderea Țării Românești în timpul lui Mircea cel Bătrân. Hrisov pentru mânăstirea Tismana (1406)

mircea-cel-batran-text-slav

Documentul original (text slavon)

† Aзъ, Iѡ Mирча вєʌикыи воєвода и самодръжавныи господинь въсєи зєми Ȣггровʌхїискои и запʌанинскым, єщєжє и къ Tатарским странам и AмʌашȢ и ФаргашȢ хєрцєг и CѣвєринскомȢ БанствȢ господинь и ѡБа поʌ по въсємȢ ПодȢнавїоу, дажє и до Вєʌикаaго Mѡрѣ и ДръстрȢ градȢ самодръжєцъ…

mircea-cel-batran-text-romanesc

Traducere românească de la sfârșitul sec. XVIII, redată mai jos

„Eu, Io Mircea marele voevod și însuș stăpânitoriu și Domn a tot pământul Țărâi Rumânești, și al plaiurilor, și cătră părțile tătărăști, și Almăjului și Făgărașului herțeg, băniei Severinului domn, și de amândoao laturile peste toată Dunărea până și la Marea cea Mare, și cetății Dârstărului însuș stăpânitoriu, dat-am domnia mea această poruncă a domniei mele părintelui și rugătoriului domniei mele popei, lui Nicodim. Pentru ca nimenea să nu îndrăznească a ispiti de a vâna pește pe râul Tismanei, sau să pască orice dobitoc, să să ferească de la satul acela în sus până în munte. Numai călugări să fie volnici a vâna sau dobitoacele mănăstirii a paște, iar ale altuia nimărui să nu cuteze umbla de a paște fără voia mănăstirii, iar cine să va ispiti din boerii cei mari sau mici, să treacă peste porunca domniei mele, unul ca acela să fie proclet de prea sfânta Născătoare de Dumnezeu, și de toți sfinții și purtătorii de Dumnezeu părinți, și să aibă și blestemul lui Nicodim. Către aceia și de la domnia mea va lua mare nevoie și urgie, și toți să să ferească după porunca și zisa domniei mele.

Și aceasta au fost în anul 6915 (=1406), dumineca a 15-a, mergând domniea mea către Severin, ca să mă întâlnescu cu craiul, atunci am venit în mănăstire, la luna lui noiemvrie, 23 de zile, cu toți egumeni mănăstirilor și cu toți // boerii domniei mele, mai vârtos și jupan Brata să-i fie hotarnic, pentru că au fost și acela judecător Jiiului.”

Sursa foto: Arhiva Medievală a României

Single Post Navigation

Lasă un răspuns

